Klinkt de combinatie van schrijven en ondernemen je interessant in de oren?
Heel begrijpelijk. Het schrijversvak leent zich uitstekend om als freelancer je brood mee te verdienen. Uiteraard is dit wel afhankelijk van een aantal belangrijke factoren, zoals je achtergrond, je ondernemersbloed, je gezinssituatie en natuurlijk je wilde (ondernemers)plannen.
Omdat ik de laatste tijd steeds nieuwsgierige vragen krijg als ‘Wanneer kan je starten met ondernemen?’ en ‘Hoe kan je als schrijver je brood verdienen?’ (want laten we eerlijk wezen: van schrijven worden de meesten van ons niet rijk), leek het me interessant hier een blog aan te wijden.
Met onderstaande 8 kritische vragen over schrijven en ondernemen kan je bij jezelf nagaan of deze combinatie ook voor jou zo gelukkig is.
O, en laat je niet afschrikken, he? Wat (nu nog) niet is, kan natuurlijk altijd nog komen! 😉
1. Laten je persoonlijke en financiële omstandigheden toe om een sprong in het diepe te wagen?
Laten we maar meteen met deze cruciale vraag beginnen. Ondernemen gaat nu eenmaal niet zonder risico.
Ben jij de enige kostwinner in jouw gezin, of de belangrijkste, of laat je hoge hypotheek geen risico’s toe? Dan is het misschien verstandiger om te wachten met schrijven en ondernemen totdat je financiële of persoonlijke situatie verandert alvorens je iets te enthousiast je leven omgooit.
2. Kan je met jouw product of dienst voorzien in een behoefte die er is?
Ga niet zomaar all in, maar neem de tijd om deze vraag uit te werken. De concurrentie op onze markt wordt steeds groter. Steeds meer freelancers en andere kleine ondernemers staan op en bieden online hun diensten en producten aan.
Wil jij schrijven en ondernemen op een geslaagde manier combineren en ook daadwerkelijk uiteindelijk je baan kunnen opzeggen, dan moet jij met een ijzersterk plan komen.
Jij wilt voorzien in een behoefte die jouw doelgroep heeft, maar waarvoor nog weinig (of geen) aanbod is.
Alleen een idee hebben is in mijn ogen niet voldoende. Vraag jezelf eens af: verschilt dit idee van het aanbod dat er al is? Heb jij unique selling points (usp’s) en bied je met jouw product of dienst toegevoegde waarde?
Kan je hier niet volmondig ‘ja’ op antwoorden, dan vrees ik dat je zult verzanden in de oneindige poel van concurrenten.
Nadenker: Dit klinkt misschien een beetje cru, maar een behoefte hoeft er niet altijd te zijn. Je kunt hem ook creëren. Denk aan Steve Jobs: hij ontwierp producten die ons dagelijks leven verbeterde, zonder dat we het eigenlijk nodig hadden. En kijk eens hoe dit heeft uitgepakt. Vandaag de dag kunnen we niet meer zonder!
Kortom, een idee is een goed begin, maar dwing jezelf dit idee of jouw aanpak uniek en onderscheidend te maken.
3. Heb je een goed (business)plan of ben je bereid er een te (laten) ontwikkelen?
Als je schrijven en ondernemen gaat combineren, komt er méér om de hoek kijken dan alleen een uitvoerende kant. Je krijgt te maken met financiën, verzekeringen, boekhouden, marketing, promotie, social media en sales en meer waar je misschien (nog) niet helemaal thuis in bent.
Een goed uitgewerkt businessplan kan je niet alleen helpen om grip te krijgen op het totaalplaatje, je begroting, je korte- en langetermijndoelen en de weg daarnaartoe, het is zelfs noodzakelijk. Zomaar iets doen is meestal geen sleutel tot succes (of misschien ben jij die uitzondering?).
Een businessplan uitwerken kost tijd, maar is onwijs interessant. Het dwingt je om bewust na te denken over alles wat er bij jouw concept komt kijken. Je ontdekt ook waar je sterke kanten liggen en op welke gebieden je nog skills mist.
Ik heb het voordeel dat ik een brede opleiding heb gevolgd, waarin vakken als marketing, communicatie en bedrijfseconomie aan de orde van de dag waren. Hierdoor had ik gelukkig al enige ervaring met het uitwerken van een concept tot een volledig bedrijfsplan.
Altijd al heb ik gedroomd om uiteindelijk van schrijven en ondernemen mijn vak te maken, loondienst de rug toe te keren en voor mezelf te beginnen. Een plan maken voelde als een soort bezegeling. Het maakte me enthousiast en gemotiveerd: ik ga dit echt doen — en ik wéét wat ik doe!
Heb jij weinig ervaring op dit gebied en vind je de stap te groot om er zelf eentje te maken? Wees dan bereid iemand te zoeken die je hierbij kan helpen.
Zonder plan zal je verdwaald raken. Niet alleen in het aanbod dat er is, maar bovenal in je eigen ideeën.
4. Heb je een geschikt verdienmodel?
Voor mij draait ondernemen niet om geld verdienen. Leuk werk kunnen doen en me nuttig voelen vind ik veel belangrijker!
Maar hoe je het wendt of keert: er moet toch brood op de plank komen. En bovendien, als je ook daadwerkelijk toegevoegde waarde biedt, mogen daar ook bepaalde tarieven tegenover staan.
Schrijvers zijn vaak perfectionisten. Het risico hiervan is dat je streng bent voor jezelf, geen fatsoenlijk uurtarief durft te vragen, maar tegelijkertijd wel oneindig veel tijd in je werkzaamheden stopt (been there, done that ;-)).
Het gevolg: de klant is blij, want hij krijgt absoluut waar voor zijn geld. Maar jij hebt stiekem het dubbele aantal uren gemaakt en dit staat niet gelijk aan wat er na de factuur op jouw rekening belandt. Ondernemen is op deze manier intensief, stressvol en uitputtend. Waak hiervoor!
Hoe moet het dan wel? Om te beginnen raad ik je aan om na te denken over een verdienmodel, waarbij de werkzaamheden die je doet op het gebied van schrijven en ondernemen, de kwaliteit die je levert en het aantal uren die je daarin steekt zich goed verhouden tot het tarief dat je vraagt. Even uitzoomen en naar het grotere plaatje kijken, hoort daar ook bij.
Stel jezelf kritische vragen: Op welke manier wil jij eigenlijk inkomsten genereren? Is een uurtarief wel passend voor de diensten/producten die jij aanbiedt? Of kan je misschien beter in arrangementen denken? En wat dacht je van een fixed price? Mogelijkheden te over! Je moet je er alleen wél even in verdiepen.
Goed, misschien heb je nu al wat ideeën opgedaan over jouw verdienmodel. Maar wat als je vakantie hebt? Wat als je ziek wordt? Wat als je om wat voor reden dan ook een tijdje niet of minder kunt werken?
Daarvoor kan een passieve inkomstenbron handig zijn. Naast de maandelijkse opdrachten die je als freelancer uitvoert, is het fijn om een constante cash flow te hebben die ook doorgaat wanneer jij niet werkt.
Óók hier moet je in de eerste instantie wel voor investeren (in tijd of geld), maar op termijn zal dit zich terugverdienen. En jou voorzien van een soort stabiele factor waarop je in mindere tijden even terug kunt vallen.
5. Is jouw inhoudelijke bagage voldoende ontwikkeld?
Grote kans dat ik mensen hiermee voor het hoofd stoot, maar ik vind het toch belangrijk om te noemen.
Zoals ik net al even aanstipte, schieten de online ondernemers met bosjes uit de grond. Hoe vaak zie je op social media wel niet advertenties voorbijkomen van ondernemers die jou gaan helpen om je onderneming per direct winstgevend te maken? Hoe vaak kan je wel niet een cursus of ebook kopen die jou belooft ik-weet-niet-hoeveel-duizend-euro-per-maand te helpen verdienen?
Begrijp me niet verkeerd: er zijn talloze online ondernemers die van hun passie hun werk maakten en die echt kwaliteit in huis hebben. En ik heb er alleen maar bewondering voor wanneer iemand zijn of haar eigen vaardigheden en kennis wil en durft in te zetten om anderen te helpen.
Maar als je enkel als doel hebt om snel winst te maken, of als je van plan bent slechts een cursusje te ontwikkelen om die vervolgens vaak en voor een hoge prijs te verkopen aan de misschien ietwat naïeve klant die grote dromen heeft…
Het spijt me, maar dan kan ik daar weinig waardering voor hebben.
Ik ben niet de persoon om te oordelen of jij inhoudelijke kwaliteit kan bieden. Ik wil je alleen bewust maken van de overvolle markt waarin je je begeeft en hoe belangrijk het is dat je je als eerlijke professional kan onderscheiden. Hoe? Onder andere dus door kwaliteit te bieden.
Twijfel je nog of schrijven en ondernemen iets voor jou is?
Stel jezelf deze vragen: Heb je genoeg inhoudelijke bagage om anderen van advies te voorzien? Ken jij de wereld waarin jij je begeeft? Heb je een gerelateerde opleiding gedaan? Heb jij met uitgeverijen gewerkt, ken je het redactieproces, heb je misschien zelf al een boek uitgegeven of een inhoudelijk sterke cursus gevolgd? Heb je al jaren ervaring opgedaan in loondienst?
En ook: Ben je iemand die de trends & ontwikkelingen op de voet volgt? Ben je misschien zelfs (of júist) gespecialiseerd in een zijtak, zoals marketing, communicatie, multimedia, vormgeving of wat je ook maar kunt combineren om tot een nieuw concept te komen? Weet je waarover in jouw vak gesproken wordt, waar de wensen en behoeften liggen? Kan je jezelf verkopen? Ben je breed geïnteresseerd?
Kortom, sta even stil bij je eigen ervaringen, kennis en vaardigheden op het gebied van schrijven en ondernemen. Is dit voldoende om de stap te maken van uitvoeren naar adviseren, coachen, ontwikkelen, vormgeven en begeleiden?
Wanneer jij denkt dat je er daadwerkelijk klaar voor bent, grijp de kans dan met beide handen aan.
Twijfel je toch nog? Kijk dan eens of je in loondienst of door middel van een cursus meer ervaring op kan doen, zodat jij je straks met jóuw specifieke en diepgaande kennis en ervaring op een eerlijke manier het verschil kunt gaan maken.
6. Schrijven en ondernemen EN marketing
Jawel, marketing krijg je er gratis bij!
Nu je hebt nagedacht over je verdienmodel en nu je weet hoe je jezelf kunt onderscheiden van alles wat er al is, wordt het tijd om antwoord te geven op een vraag van heel andere aard:
Ben je bereid om nét zoveel aandacht te besteden aan je marketing als aan je persoonlijke ontwikkeling?
Je onderneming valt of staat met de marketing. En ja, dat zul je toch echt (voor een groot deel) zelf moeten doen. In mijn ogen reflecteert de manier waarop jij je online presenteert en hoe jij je social media inzet de inhoudelijke kwaliteit die je biedt.
Wanneer ik op een account of website beland van een startende ondernemer en de teksten staan vol met spelfouten of er is geen frisse huisstijl (misschien zelfs überhaupt geen huisstijl), dan schrikt mij dat af. Ik zal niet zo snel bij deze ondernemer een product of dienst afnemen. Al bij voorbaat niet, zelfs al kan deze persoon inhoudelijk misschien wel onwijs sterk zijn.
Ik ben er echt van overtuigd dat je als freelancer/ondernemer bij de tijd moet zijn of zelfs voorop moet lopen als je je wilt onderscheiden van de rest.
En dat betekent: de trends & ontwikkelingen van je vakgebied, maar óók van marketing, op de voet volgen. Je specialiseren in allerlei zaken die hierbij komen kijken: contentontwikkeling, contentplanning, social media in het algemeen, adverteren, SEO, bloggen/vloggen, enzovoort.
Het uiterlijk van je onderneming is het eerste wat jouw klant van je ziet. Alsjeblieft, laat dat niet verwaarlozen, maar zie daar van het begin af aan de noodzaak van in! Hier valt of staat alles mee!
Denk je: nou, dat is echt niets voor mij, met een website kom ik er toch ook wel?
Dan is mijn antwoord: nee, met alleen een website kom je er niet. En als je niet bereid bent je onder te dompelen in de verkoopkant van het ondernemen, dan moet je je misschien afvragen of de combo van schrijven en ondernemen wel echt iets voor je is 😉
Oh, en dat betekent niet dat je geen hulp kunt inkopen. Want het kan natuurlijk een strategische keus zijn om je marketing of je boekhouding uit handen te geven, zodat je je kunt focussen op inhoudelijke zaken. Maar doe dit wel bewust en laat het niet op z’n beloop. Want dan ga je klanten missen & dat is gewoon zonde!
Shameless selfpromotion: Samen met een professionele designer bied ik een traject aan dat speciaal ontwikkeld is voor (startende) ondernemers die niet zo thuis zijn in het marketingvak. In dit traject geven we jouw stoffige kanalen niet alleen een flitsende make-over, we helpen je ook met de belangrijkste profiel- en websiteteksten en je contentplanning. Naast een aansprekende huisstijl die is afgestemd op jouw persoonlijke wensen, ontvang je bovendien meerdere coaching- en kennissessies, waarin ik je één-op-één leer hoe jij marketing kan inzetten om je onderneming naar the next level te brengen.
Nieuwsgierig? Op deze pagina vind je alles over de make-over voor ondernemers.
7. Durf jij het aan om te gaan netwerken?
Ja hoor, daar is-tie! Netwerken, hoera!
Toegegeven, netwerken kan best spannend zijn, vooral wanneer je meer introvert van aard bent. Maar netwerken is ook héél leuk. En je hebt het nodig als ondernemer, geloof me.
Niet alleen kan je sparren met andere ondernemers, elkaar motiveren en inspireren, profiteren van elkaars kwaliteiten en deze uitwisselen, ook kan je op deze manier jezelf onder de aandacht brengen bij een groter publiek en opdrachten werven. LinkedIn is hiervoor (obviously :p) een heel handig platform!
Dus ja, wil je schrijven en ondernemen, dan hoort daar naast marketing ook netwerken bij. Videomeeten met andere ondernemers die je misschien nog nooit hebt ontmoet. Assertief zijn en initiatief tonen. Soms over koetjes & kalfjes spraken, soms diepgaande gesprekken voeren over bedrijfsplannen en ambities. Enzovoort.
Als je dit niet zo graag doet, kan het een drempel zijn. Maar ik kan je uit ervaring vertellen dat het alleen maar heel waardevol is als je deze drempel eenmaal over bent!
8. Kan jij goed zelfstandig werken?
Misschien wel de belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen: Ben ik een teamplayer of geniet ik ervan om zelfstandig aan de slag te gaan?
Want als jij schrijven en ondernemen wilt gaan combineren, wordt je offline wereldje misschien nog wel een beetje kleiner. En als je niet meer in loondienst werkt, zijn vooral je online contacten je collega’s. Je bent als freelancer veel op jezelf aangewezen en werkt maar zelden in groepsverband.
Vraag jezelf af: is dit iets voor mij? Kan ik urenlang op mijn zolderkamertje aan een opdracht werken zonder verveeld te raken?
Vraag jezelf af: is dit iets voor mij? Kan ik urenlang op mijn zolderkamertje aan een opdracht werken zonder verveeld te raken?
Vooral in het boekenvak heeft iedereen vaak zijn eigen specialisme, denk aan redigeren, corrigeren, vormgeven, persklaarmaken, begeleiden en coachen, zakelijk of creatief schrijven (uiteraard), content ontwikkelen, communiceren, verkopen, enzovoort.
Dus vraag jezelf eerlijk af: is dit iets voor mij? Kan ik urenlang op mijn zolderkamertje aan een opdracht werken zonder verveeld te raken? Ben ik assertief genoeg om (online) nieuwe mensen te leren kennen en zo een ring van ‘collega’s’ om me heen te creëren met wie ik kan sparren als dit nodig is?
Natuurlijk schets ik het hier even zwart-wit. In de praktijk heb je echt meer dan genoeg contact met anderen (lezers, volgers, klanten, andere ondernemers, opdrachtgevers, enzovoort). Maar het kost vaak wel tijd (denk aan maanden tot een paar jaar) om dit netwerk op te bouwen.
Dit was ‘m! Ik hoop dat ik je met deze kritische vragen niet heb afgeschrikt, maar dat het je juist alleen maar vastberadener heeft gemaakt om van jouw passie je werk te maken.
Twijfel je nog of schrijven en ondernemen een gelukkige combo voor jou is? Stuur me gerust een berichtje, misschien kan ik je verder helpen!
Let me know! Ben je al gepassioneerd begonnen of misschien zelfs al enkele jaren onderweg? Vertel in de comments wie jij bent en wat je doet! En ja, je mag ook je website achterlaten (#shamelessselfpromotion). Laten we elkaar als ondernemers steunen!